Vorträge und Gespräche / Lectures and Discussions

Im Filmmuseum Berlin, Potsdamer Str. 2 (1. Etage)

 

Freitag, 11. Februar, 18 Uhr:

Production Design + Film

Diskussion mit Ralph Eue (Kurator der Retrospektive), Gerhard Midding (Filmjournalist) und Lothar Holler (Szenograph)

Ob verschwenderisch und opulent ausgestattete Sets oder zurückhaltend und schlicht gestaltete Räume – Production Design bestimmt den Look und die Atmosphäre eines Films. Eine Diskussion über die Vielfalt und das Besondere eines Metiers. Eine Diskussion über Schauplätze, Drehorte und Spielräume.

 

Samstag, 12. Februar, 18 Uhr:

Setting(s) in Motion

Dante Ferretti (Production Designer) in Conversation with Ralph Eue 

Film is motion-filled-space and space in motion. Space for the free development of ideas. An interface between dream and reality. A world of images with a wealth of settings and locations. Dante Ferretti, one of the most renowned production designers in international film, talks with Ralph Eue about his work.

 

Sonntag, 13. Februar, 18 Uhr:

Raum + Farbe

Vortrag von Susanne Marschall (Hochschuldozentin, Gutenberg-Universität Mainz)

In Kooperation mit Film-dienst

Je nach Farbgestaltung wirken Räume still oder laut, kalt oder warm, eng oder weit. Nicht nur in diesem Punkt konnte das Filmdesign von den Gestaltungstechniken der Malerei profitieren, um diese dann durch spezifisch filmische Stilmittel zu bereichern. Der Vortrag behandelt herausragende Beispiele der Farbgestaltung von filmischen Räumen aus der internationalen Filmgeschichte.

 

Montag, 14. Februar, 18 Uhr:

PANZERKREUZER POTEMKIN und METROPOLIS.
Neue Präsentationsformen von Filmen auf DVD

Vorgestellt von Enno Patalas, Anna Bohn und Gunter Krüger, Björn Speidel u. a. (Mitarbeiter des Forschungsprojekts der Universität der Künste)

Moderation: Werner Sudendorf (Leiter der Sammlungen, Filmmuseum Berlin)

Das Projekt zielt auf die Herstellung von kritischen Editionen zu Werken der Filmgeschichte auf DVD. Die DVD des Fritz-Lang-Films METROPOLIS (D 1925/26) wurde als Prototyp einer solchen Studienfassung präsentiert. Weitere Studienfassungen von Sergej M. Eisensteins Revolutionsfilmklassiker PANZERKREUZER POTEMKIN (UdSSR 1925) und Friedrich Wilhelm Murnaus Südseefilm TABU (USA 1930/31) wurden im Rahmen des Projekts konzeptionell erarbeitet. Das Projekt wird von der Kulturstiftung des Bundes und der Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung gefördert.

 

Mittwoch, 16. Februar, 18 Uhr:

Stanley Kubrick: Creating a World

Christiane Kubrick and Jan Harlan (Producer) in Conversation with Michel Ciment (Film Critic).

Stanley Kubrick’s films have created worlds of their own, and almost seem like a perfect Version 2.0 of reality. And Kubrick’s view of the world – from BARRY LYNDON (GB/USA 1973–75) to 2001: A SPACE ODYSSEY (GB/USA 1965–68) – has found its counterpart in production design, too. A conversation with Kubrick’s widow Christiane Kubrick, the producer Jan Harlan, and Kubrick expert Michel Ciment.

 

Donnerstag, 17. Februar, 18 Uhr:

Production Design: Tradition and New Digital Technology

Lecture by Alex McDowell (Production Designer)

Followed by a Discussion with Anne Kuljian (Set Decorator)

Moderation: Peter Mänz (Curator, Filmmuseum Berlin)

Unlike many of his colleagues, Alex McDowell makes no distinction between production design and visual effects. McDowell is one of the most experienced proponents of the pre-vis-technique – a kind of computer-generated 3-D storyboard. He uses this tool to plan film locations on his computer down to the last detail: including the camera tracking and lighting, and to make models, which he then uses to built real sets. This distinguishes him from many other production designers, who use the new computer technology to avoid having to make complicated and costly real buildings. A lecture on the evolution of a profession. And a talk with Anne Kulijian, who worked with McDowell on the two Steven Spielberg films MINORITY REPORT (USA 2001/02) und THE TERMINAL (USA 2003/04) among other things.

 

Freitag, 18. Februar, 18 Uhr:

Scenes Between (Reality and Illusion)

Anna Asp (Production Designer) in Conversation with Jutta Brückner

Production design can capture our attention immediately with seductively powerful imagery, or win us over slowly, discreetly. Production design is – ideally speaking – part of a politique des collaborateurs: the interplay of all the creative powers of a film team, especially of the director and the cameraman, the production designer and the actors. A conversation on real and imaginary space between Anna Asp, who has designed the set decoration for films by Bergman and Tarkowskij, among others, and Jutta Brückner, director and Professor of Narrative Film at the Universität der Künste Berlin.

Nach oben